Aby cestovní ruch městu přinášel a jen málo bral…

Postřehy z jednání komise pro cestovní ruch

Jičín je krásné menší město v srdci přírody, která rozhodně stojí za to vidět. Má svou bohatou historii a architekturu z dob Albrechta z Valdštejna a neopakovatelnou tvář mu vtiskl i Václav Čtvrtek se svým příběhem o Rumcajsovi. Jičín má rozhodně co nabídnout. Jak tuto devízu uchopit a jak s ní pracovat řeší mj. i komise pro cestovní ruch. Ta je složená jak z odborníků, kteří se s turisty setkávají tváří v tvář, tak i třeba místními podnikateli. Členkou této komise jsem byla už jako tisková mluvčí města Jičína, po svém odchodu jsem v ní zůstala dále jako občan. Propagace a další směřování Jičína v této oblasti mě totiž vždy zajímalo, nejenom z profesního hlediska.

Na jednáních se probírala různá témata, nabídky a možnosti, jak více a lépe propagovat naše krásné město turistům. Ti totiž přináší do Jičína nejenom „život“, ale také nemalé peníze, které utratí u našich drobných podnikatelů, na kulturních akcích, na vstupném do městských i jiných památek atd. Pro některé z nás se Jičín především v letních měsících stává jakýmsi živým mraveništěm, ožívá, neboť se zde odehrává nespočet různých akcí či aktivit. Nabídka to je lákavá nejenom pro turisty, ale i pro místní. Na druhou stranu má přehršel turistů mnohdy i svá negativa – brání rezidentům v parkování, tvoří větší hluk v ulicích atd. Návštěvníci zde zanechají stopu také ekologickou v podobě velkého množství odpadů, který musí město likvidovat. A tak v některých případech místní radši s radostí odjíždějí na své chalupy a chaty mimo tento velký ruch. Jak tedy ale citlivě přistupovat k cestovnímu ruchu, aby Jičínu přinášel a místním pokud možno moc nebral?

Turisté po celý rok, ale ne zadarmo

Možné řešení vidím ve dvou myšlenkách, kterými se komise dlouhodobě zabývala. Jednou z nich je rozmělnění turistické sezóny do celého roku, tedy nejenom v létě a o víkendech. Odtud vznikl nápad na projekt Prodloužené víkendy, který v Jičíně běží už několik let a nabízí téměř ucelenou a pestrou nabídku aktivit. Jediné, co podle mě k celistvosti chybí, je zařazení programu i soukromých a dalších organizátorů, čemuž se město zatím vehementně brání…Dalším byl projekt Adventní městečko, který se po několik let, v různých obměnách, pokoušel oživit zimní předvánoční čas. Bohužel zatím bezúspěšně. Přesto bych ze zkušeností vytěžila a pokusila se nalákat turisty do Jičína i v zimním období. Pak to jsou jednotlivé a úspěšné akce, jako je Jičín-město pohádky, Valdštejnské slavnosti a novodobý Food festival. Všechny tyto přináší Jičínu věhlas i věrné návštěvníky.

Další možností, jak může Jičín získat, je zavedení rekreačních poplatků. Tento poplatek hradí turista, vybírá ubytovatel a získá město. Jsou bezproblémově vybírány ve spoustě měst a mohou do rozpočtu Jičína přinést nemalou částku. Ta by poté logicky měla být použita zpět na cestovní ruch. Tedy na propagaci, marketing a servis pro turisty. Poplatek byl v Jičíně zrušen v roce 2007. O 10 let později, v roce 2017, se vedení města pokoušelo s ubytovateli dohodnout a opět jej zavést. Nepodařilo se.

Pro oblast cestovního ruchu je v rozpočtu každoročně vyčleněno cca 850 tis. Kč, další prostředky ve výši cca 1 milionu jsou rozděleny do Prodloužených víkendů, mezinárodních projektů, programových dotací, účasti na veletrzích, propagačních materiálech atd. Na kulturu město vyčleňuje (bez investic) cca 23 milionů a na sport 19 milionů. Cestovní ruch je tak dlouhodobě bohužel podfinancován. Na první pohled se zdají téměř 2 miliony jako horentní částka, ale bohužel nejsou. Tolik aktivit by bylo možné dělat navíc, ale nejsou na to bohužel prostředky. Nápady by byly, mnohdy účelně spojené s kulturou, sportem, či místními spolky. Mnoho takových komise probírala…

Jičínu ale zásadně chybí jasná strategie a plán, který by se postupně naplňoval. Stejně tak je podceněno personální zabezpečení lidí, kteří se touto oblastí na městě a v dalších organizacích zabývají. Restrukturalizace práce, vytyčení obecně platných cílů a stanovení krátkodobých i dlouhodobých plánů v oblasti cestovního ruchu, větší zapojení místních podnikatelů a organizátorů akcí, vyšší dotační podpora, využíváních moderních forem a možností propagace atd. může Jičínu pomoci tvořit image města, kde se nám bude nejenom dobře žít, ale na které budeme moci být právem hrdí.

Ing. Magdaléna Doležalová